donderdag 25 augustus 2011

Wrecked is een stamp in de ballen
















Regisseur
: Michael Greenspan
Release: 2011
Genre: thriller
Cast: Adrien Brody en that's about it
Meer informatie op de IMDb
Trailer op YouTube

Wie al iets over deze film gehoord heeft, krijgt de prijs voor beste oren van het jaar, want alhoewel Adrien Brody er in meespeelt, is het muisstil rond deze film.

Adrien Brody is zowat de enige acteur die in de film zit. We mogen vanaf de begingeneriek samen met hem wakker worden in een gecrashte auto. Hij ligt in een ravijn met rondom hem allemaal bomen, een dode man op de achterbank en een dode man een beetje verderop. Hij weet niet wie hij is en zit vast met zijn benen. Hij verneemt via de radio (die even werkt) dat hij blijkbaar een gangster is die pas een bank heeft overvallen en probeert in het reine te komen met zichzelf terwijl hij tegelijk alles op alles moet zetten om in leven te blijven.

Als je bijna de pijn voelt van de man in de auto, dan besef je plots dat je naar Adrien Brody aan het kijken bent: wat een fantastische acteur. Hij doet een hoop banale handelingen waar de meeste acteurs (of screenwriters, want het is altijd moeilijk om te weten wie er achter zit) niet aan zouden denken om te doen, maar die iemand in zo’n echte situatie allemaal zou doen. Het gaat om het realistische gevoel en boy is het realistisch. Ik zat precies mee in de auto. Die zijn lange neus is fucking hard gebroken man. Auch.

Het goede gevoel met de one man’s show blijft jammer genoeg niet duren. Exact halfweg de film interesseerde me het geen bal meer wat er met hem zou gebeuren. Ik had het gevoel dat hij met een beetje meer inspanning toch zou moeten weggeraken. Als je leven op het spel staat, kan je toch wel net dat ietsje meer. Zijn been is nogal verhakkeld. Dat is dan weer niet realistisch: zo lang blijft zo’n verhakkeld been niet goed hoor. En spelen met een hond terwijl het been waarschijnlijk aan het gangrenen is? I think not.

Ik had niet verwacht dat ik aan het einde van deze film met een killer van een onbeantwoorde vraag zou achterblijven. Heeft hij ze nu vermoord of wat? TELL ME! Nog erger had het geweest, moest ik niet op de filmtitel gekomen zijn waar dat vervelende liedje dat op zijn radio speelt, Tip Toe Through The Tulips, nóg in voorkomt. Dat is Insidious, thank you very much. En het nummer wordt in die film gedraaid terwijl de demon zijn klauwen slijpt.

De box office cijfers zijn wel degelijk de wereldwijde box office cijfers. Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen tot deze wel heel erg kleine gemeenschap.

Ah ja, do not forget boys and girls: buckle up.

Numbers: Pvt. Cowboy 6/10 - IMDb 5,0/10 - Metacritic 61/100 - Box Office Mojo miljoen 5.255 $

Geen opmerkingen: