vrijdag 9 september 2011

Bridesmaids is zonder Kate Hudson. No way! Way!
















Regisseur
: Paul Feig
Release: 2011
Genre: comedy
Cast: Kristen Wiig (Annie), Maya Rudolph (Lilian), Jessica St. Clair (Whitney), Wendi McLendon-Covey (Rita), Ellie Kemper (Becca), Chris O'Downd (Nathan Rhodes)
Meer informatie op de IMDb
Trailer op YouTube

Wat een vrouw. En wat een naam. What’s up with the ‘ii’? Het is blijkbaar iets Noors. Allez hup. Op een pijnlijke speech na, was dit een perfect georchestreerde knotsgekke romantische komedie met kaka en kots in hun volle grappige glorie. Ik dacht echt dat dit een romantische komedie was met Kate Hudson in een bijrol. Ik had er echter al zo veel goede dingen over gehoord dat er iets niet klopte. Dus ik zette mij schrap en verwachtte toch nog het ergste. Maar dan verscheen Kristen Wiig. Wat een vrouw.

Het verhaal gaat over Annie, die nogal wat pech opstapelt in haar leven. Haar (fantastische) cake bakkerij ging overkop, ze werkt tegen haar zin bij een juwelier, woont samen met een heel vreemde Britse broer en zus en heeft een fuckbuddy die dingen tegen haar zegt als: ik weet niet hoe ik het moet zeggen zonder onbeleefd te klinken, maar ik wil dat je vertrekt. Haar beste vriendin Lilian gaat trouwen en Annie is haar maid of honor (getuige is zo’n saai woord). Dit lichtpunt in haar leven verandert in een grote nachtmerrie als ze haar bruidsmeisjes leert kennen. Annie komt er achter dat rock bottom wel heel laag kan liggen.

Er wordt op een gegeven moment gekakt in de lavabo, gekakt in de bruidsjurk en gebraakt op elkaar. En het grappigste is Annie die zich sterk probeert te houden en beweert dat iedereen een griepje heeft. Klinkt als Dumb and Dumber met vrouwen? Dat is het niet, want Bridesmaids is veel slimmer en veel leuker om naar te kijken. Kristen Wiig mag haar grote mond de vrije loop laten gaan en er komen dan ook de meest waanzinnige dingen uit. Een recht gezicht houden, even wachten, en doorgaan. Fantastisch.

Centraal staat het personage van Kristen Wiig, maar er zijn zoveel andere hilarische karakters dat je je na een tijdje afvraagt waar men ze blijft halen. De zuster van de bruidegom is zo ongelofelijk grappig dat het niet meer van deze planeet is. Zij heeft een vrij grote rol, maar er zijn ook kleinere rollen die hoog scoren op de hilarische schaal. Zo is er een hysterische vrouw op een vliegtuig die begint te vertellen dat er soms mensen door het toilet worden gezogen. Chris O’Downd van The IT Crowd zit niet in zijn gewone rol, maar zit wel helemaal op zijn plaats in deze film.

Het enige wat ik niet kon aannemen was dat Kristen Wiig geen vent heeft (ze is namelijk een redelijke fox) én dat haar cake bakkerij overkop ging. Kan. Niet. Deze film duurde twee uur en ik vond het jammer dat hij gedaan was. Dat gebeurt zelden of nooit. Ik denk ook dat ik nog nooit zo vaak het woord ‘grappig’ in één bespreking gebruikt heb. Dat is de film dan ook. Grappig, weet je wel.

Numbers: Pvt. Cowboy 9,25/10 - IMDb 7/10 - Metacritic 75/100 - Box Office Mojo 281 miljoen $

Geen opmerkingen: