woensdag 7 september 2011

True Blood seizoen 4 aflevering 11: Soul of Fire
















Creator
: Alan Ball
Release: 4 september 2011
Genre: drama, fantasy, mystery
Cast: Anna Paquin (Sookie Stackhouse), Stephen Moyer (Bill Compton), Sam Trammell (Sam Merlotte), Ryan Kwanten (Jason Stackhouse), Rutina Wesley (Tara Thornton), Nelsan Ellis (Lafayette Reynolds), Alexander Skarsgård (Eric Northman) en Deborah Ann Woll (Jessica Hamby)
Meer informatie op de IMDb
Trailer op YouTube

Een dik vet spoileralert is hier absoluut aan de orde! Alles wordt verklapt dus als je de aflevering nog niet hebt gezien, lees dan niet verder.

Ondertussen zijn enkel de echte fans van True Blood nog aan het kijken, want tot hiertoe was het maar een mager seizoen. Als je geen echte fan bent, dan heb je vermoedelijk al afgehaakt. En gelijk heb je. Maar het is misschien toch de moeite om even alle recaps te bekijken want deze voorlaatste aflevering is het bekijken waard. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ook de preview van de laatste aflevering bekeken. Ik denk dat de twee laatste afleveringen de rest van het saaie seizoen uit mijn geheugen gaan wissen. Ik de plaats daarvan komt er vooral het beeld van het duiveltje op de schouder van Jesus.

Van Marnie heeft men wel een heel slecht mens gemaakt. Ze steekt zelfs een volgeling dood en kan een lachje niet verbergen. Maar dan heeft ze er plots spijt van? Haar acties zijn geen logisch samenhangend geheel meer. Vermoedelijk wil men haar als psychopathische gek laten overkomen, maar dat lukt niet. Van Antonia had ik dit nog kunnen aanvaarden, maar van de zwakke Marnie niet. Had men dit nu niet beter simpel gehouden en bij Antonia gelaten?

Het komt er op neer dat ik een grondige hekel heb aan het Marnie-personage. Maar genoeg met het gezeur hierover, want er waren ook veel leuke dingen te beleven. En daar was ik heel blij mee: eindelijk.

Laat ons beginnen met de fantastische Jesus. Hij is mijn persoonlijke held die het niveau van het seizoen aanzienlijk naar boven krikt. Het type van demon dat hij te voorschijn tovert, hadden we dit seizoen nodig in plaats van Marnie. Jammer dat hij nu pas het achterste van zijn tong laat zien. Voor hem is nog een grote rol weggelegd in de finale.

Dan is er nog het dynamische duo Bill en Eric. Die twee zouden vaker een team moeten vormen. In plaats van elkaar tegen te werken, zouden ze beter wat meer samenwerken. Ik dacht eventjes dat men er een verrassende finale ging van maken door een hoofdpersonage de ‘true death’ te geven. Normaal gezien komt het altijd goed, maar nu twijfelde ik toch even. Gelukkig was er nog Pam om de dag te redden. En goed dat Bill en Eric hun belofte nakomen om Marnie uit te schakelen. De heks gaat er aan en de dommerik die nog even in de weg gaat staan, krijgt amper de kans om zijn zin af te maken. Niet twijfelen: daar hou ik wel van.

Aangezien de finale nog moet komen, wisten we dat het daarmee nog niet afgelopen kon zijn. Ik had eerder gehoopt (en zo zag het er toch even naar uit) dat Jesus de poorten van de hel had open gezet met zijn magische krachten. Het feit dat in de plaats daarvan Marnie nu weeral terug is, vond ik maar zwak. Maar de volgende (laatste) aflevering zit vol met andere leuke elementen dus ik heb het gevoel dat het goed gaat komen.

Overige observaties:
- Die Sam heeft Alcide niet nodig om Marcus (wat een wezel) een lesje te leren. Sam houdt zijn eer hoog en Alcide de dynamiet mag het afmaken.
- Wat een dom beeld als Marnie letterlijk Antonia inslikt.
- Jason was dodelijk gewond, maar we wisten allemaal dat hij gered ging worden. Dat begint een constante te worden in True Blood.
- De belofte van Andy aan het elfje gaat hem nog zuur opbreken, dat weet je zo.

Numbers: Pvt. Cowboy 8/10 - IMDb 8,5/10 - TV.com 8,5/10

Geen opmerkingen: