donderdag 1 september 2011

Everything Must Go is een dikke duim voor Will Ferrell
















Regisseur
: Dan Rush
Release: 2010
Genre: comedy, drama
Cast: Will Ferrell (Nick Halsey), Rebecca Hall (Samantha), Laura Dern (Delilah), Michal Peña (Frank Garcia), Christopher Jordan Wallace (Kenny Loftus)
Meer informatie op de IMDb
Trailer op YouTube

Ik twijfel altijd om een film met Will Ferrell te kiezen. Simpelweg omdat ik nog nooit heb kunnen lachen met hem. Om de één of andere reden hou ik niet van zijn humor, terwijl dat normaal gezien wel volledig mijn ding is. Ik heb het dan over zijn handelsmerk-humor à la Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby. Het was altijd moeilijk om te zeggen wat er dan juist aan scheelde. Maar nu weet ik het: Will Ferrell is veel beter als hij wat ingetogener is: dát is zijn ding, niet de onnozelaar uithangen. Het bewijs: de mooie kleine film Everything Must Go.

Er gebeurt zo weinig in deze film dat ik me nadien afvroeg of ik me niet verveeld had. Maar dat was absoluut niet het geval. Er valt niet veel te beleven, maar wel genoeg. Het gaat ook niet al te snel vooruit, maar het gaat snel genoeg: men wist op voorhand heel goed waar men wilde landen. Het is eerder een triest verhaal over een serieus maatschappelijk probleem. Het is dan ook eerder wat groen lachen in plaats van luidop lachen.

Nick heeft een alcoholprobleem. In de eerste minuten dat wij hem volgen, verliest hij zijn baan om daarna thuis te komen en al zijn spullen in de voortuin te vinden. Nick begint niet te flippen, maar denkt rustig na over zijn volgende stap. Na een paar dagen besluit hij om al zijn spullen te verkopen en zich te herpakken. Tijdens de dagen dat hij in zijn voortuin woont, maakt hij een paar nieuwe vrienden en zet hij alles op een rijtje. Zijn we overtuigd dat het (na de film) goed zal gaan met Nick? Neen, absoluut niet. Maar het is ook niet de bedoeling om ons te overtuigen.

Het is niet het soort film dat ik in de cinema zou gezien willen hebben. Het is een mooi verhaal, maar ook niet meer dan dat. Een aanrader voor mensen die houden van een kleine film en vooral van ‘eens iets anders’ (dan een blockbuster waar de stukken vanaf vliegen).

Numbers: Pvt. Cowboy 7/10 - IMDb 6/10 - Metacritic 65/100 - Box Office Mojo 2,7 miljoen $

Geen opmerkingen: