maandag 24 oktober 2011

I Don't Know How She Does It is om je ogen uit te krabben van ellende
















Regisseur
: Douglas McGrath
Release: 19 oktober 2011 (bioscoop)
Genre: comedy
Cast: Sarah Jessica Parker (Kate Reddy), Pierce Brosnan (Jack Abelhammer), Greg Kinnear (Richard Reddy), Christina Hendricks (Allison Henderson), Kelsey Grammer (Clark Cooper), Seth Meyers (Chris Bunce)
Meer informatie op de IMDb
Trailer op YouTube

Ik heb echt heel hard mijn best gedaan om een positief punt te vinden van deze film. Maar er stond eigenlijk totaal niets aan de ‘goede’ kant van mijn lijst. Aan de ‘uiterst irritante’ kant stond daarentegen een waslijst aan horrormomenten. Dit is een vrouwenfilm. Maar dan nog kan ik niet geloven dat vrouwen dit een goede film kunnen vinden. De film zit vol met de meest debiele toestanden. Het ergste is dat men ervan uitgaat dat de kijker onnozel is en dat men met alles kan weggeraken.

Het verhaal gaat over Kate, een werkende mama die constant moet reizen voor haar werk en daardoor niet zo vaak bij haar familie kan zijn als ze zou willen. Ze voelt zich hier niet goed bij, maar moet het zelfs nog een versnelling hoger zetten, omdat ze een nieuw product gaat lanceren. Ze houdt haar leven en haar familie maar amper bij elkaar en iedereen zegt dan ‘I don’t know how she does it’. Op een gegeven dacht ik dat ik mijn ogen ging uitkrabben van irritatie. Had men nog één verwijzing naar de titel gedaan, had het van dat geweest. Oh ja, het verhaal, het gaat effe de slechte richting uit, maar alles komt goed op het einde.

Sarah Jessica Parker spreekt ons rechtstreeks aan. En zij is er van overtuigd dat wij debielen zijn. ‘This is my friend Allison. Oh wait, you already met her’. Een beetje later wordt het nog erger als ze het beeld stilzet en in de camera begint te praten. Waarom moeten we trouwens alles over iedereen weten? Elke scheet die iedereen laat wordt uitvoerig beschreven en geanaliseerd. Sinds wanneer heeft Sarah JP de waarheid in pacht? Niet, want het is een domme gans.

Alle plotwendingen kondigen zich van zo ver aan dat het lachwekkend wordt. Ze moet gelijktijdig een bericht sturen naar haar baas en naar haar vriendin. Rara, welk bericht komt bij wie terecht? Levenslessen krijgen we uiteraard ook. En een belachelijke positieve climax. En als kers op de taart nog een emotionele speech. Daarna ben ik gaan overgeven.

Heeft iemand trouwens al eens opgemerkt dat die geweldig lelijke handen heeft? Of is dat te venijnig? Te persoonlijk, you say? Na het overleven van deze film vind ik dat ik wat venijnpunten verdiend heb die ik nu onmiddellijk mag incasseren. Think happy thoughts, Private.

Numbers: Pvt. Cowboy 1,5/10 - IMDb 3,7/10 - Metacritic 38/100 - Box Office Mojo 21 miljoen $

Geen opmerkingen: